loading...
جهان آموزش
مجتبی نبوی بازدید : 15 یکشنبه 30 شهریور 1393 نظرات (0)

بسیاری از کاربران امروزین رایانه‌ها، در بیشتر مواقع نیاز به ویرایش تصاویر خود دارند و برخی از این ویرایش‌ها باید ‌‌حرفه‌ای باشد. در اینجاست که پای ابزارهای قوی همچون فتوشاپ و Illustrator به میان می‌آید که خود نیازمند آشنایی و تسلط کافی به این ابزار است.

اما در بسیاری از مواقع، نیاز به ویرایش تصاویر به آن حد حرفه‌ای و جدی نیست، ولی ابزار ساده ویندوز برای ویرایش تصاویر نیز پاسخگوی نیاز کاربر نبوده و در این میان کاربران به این اندیشه می‌افتند که کاش ابزاری رایگان و حرفه‌ای‌تر از Paint ‌داشتند.

خبر خوب اینجاست که بی‌گمان آنچه به دنبال آن می‌گردید موجود است‌ و به آسانی و رایگان نیز در اختیار شماستPaint.Net

این ابزار که در اصل ایده و طراحی مایکروسافت برای جایگزین کردن آن با ابزار ابتدایی Paint بوده، ‌به خوبی توانسته ‌فاصله میان فتوشاپ و ابزارهای ساده ویرایش تصاویر را پر کند. اکنون شما این امکان را دارید که قرمزی چشم‌ها در تصاویر را محو کنید، کنتراست تصاویر را بهبود بخشید و از معروف‌ترین افکت‌های موجود در ویرایش عکس‌ها بهره ببرید، به علاوه بسیاری از کارهای دیگر‌ و همه این‌ها به سادگی و در محیطی کاملا آشنا انجام می‌گیرد!

 در مجموع Paint.Net ابزار رایگانی است که سعی در آن کرده ‌که ساده‌ترین و مهمترین نیازهای کاربران را برای ویرایش تصاویر به وجود آورد و در این میان اولیه‌ترین ابزارهای برنامه‌های Raster و Vector-based را فراهم آورده است

جالب آن که این ابزار با همه این امکانات، تنها حجمی در حدود 3.‌5 مگابایت دارد و نصب آن به سادگی و بدون هیچ ‌دردسری امکان‌پذیر است.

به رغم آنکه این ابزار بهبود بسیار چشمگیری در ابزار ابتدایی ایجاد کرده، باید مراقب باشید که سطح توقعات خود را از آن بالا نبرید. ابزار طراحی آن هنوز تقریبا‌‌ همان ابزار Paint است و شاید در نگاه اول به نوار ابزار این نرم‌افزار، با خود بگویید که هیچ تفاوتی با نسخه قبلی خود ندارد.

در واقع هنر‌نمایی این ابزار را باید در پلاگین‌های آن جستجو کرد که از افکت‌های ابتدایی تا سه بعدی سازی تصاویر را در بر می‌گیرد.

نکته دیگر آن که کاربران خود قادر به ساخت پلاگین‌های جدید برای این ابزار هستند. بد نیست نگاهی به صفحه پلاگین‌های ساخته شده برای این ابزار بیندازید و برخی از جالب‌ترین آن‌ها را دانلود کنید.

اما در نگاه اول به سرعت متوجه تفاوت‌های این نرم‌افزار با نسخه ابتدایی خواهید شد: اکنون پنجره لایه‌ها همانند فتوشاپ برای ایجاد و ویرایش چندین لایه ‌همزمان و همچنین پنجره بهبود یافته برای انتخاب رنگ، قابلیت Undo به شکل انتخابی در پنجره History و منوهای نرم افزار در اختیار شماست.

یک از ویژگی‌های خوب واسط کاربری جدید این است که همه پنجره‌های ابزاری، در صورت بزرگ بودن تصویر به شکل خودکار شفاف یا Transparent می‌شوند تا کاربر تمرکز خود بر ‌تصویر را از دست ندهد.

در این ابزار رایگان لایه‌ها همان گونه که در فتوشاپ دیدید و از آنها انتظار دارید عمل می‌کنند. می‌توانید لایه‌های جدید ایجاد کرده و افکت‌های خاص را بر ‌آنها اعمال کنید و حتی میزان شفافیت آنها را تعیین کنید و همه اینها از طریق منوی Layers قابل دسترسی است.

همان‌ گونه که گفته شد، قدرت این نرم‌افزار را باید در منوهای آن جستجو کرد. به ‌ویژه در منوی Adjustments و Effects. در اینجاست که Paint.Net پا را از یک ویرایشگر ساده فراتر می‌گذارد و امکانات یک برنامه حرفه‌ای را در اختیار شما می‌‌گذارد.

منوی Adjustments به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات اولیه و فوری را از جمله تنظیم رنگ‌مایه (Hue)، سیاهی تصویر، کنتراست و مانند آن را ‌روی عکس اعمال کنید.

اما در منوی Effects این قابلیت را دارید که از افکت‌های تصویری که بیشتر مورد استفاده کاربران حرفه ای است بهره ببرید. افکت‌هایی که به سرعت به شما این امکان را می‌دهند که تغییرات قابل توجه و جالبی را در تصویر مورد نظر خود اعمال کنید.

همان گونه که پیشتر نیز گفته شد، قدرت این نرم افزار با افزودن پلاگین‌های جدید به آن دو چندان می‌شود و حتی گاهی این پلاگین‌ها دقیقا مشابه و حتی قوی‌تر از نمونه‌های مورد استفاده در نرم‌‌افزارهای حرفه‌ای هم از آب در‌می‌آیند!

در مجموع Paint.Net ابزار رایگانی است که سعی در آن کرده ‌که ساده‌ترین و مهمترین نیازهای کاربران را برای ویرایش تصاویر به وجود آورد و در این میان اولیه‌ترین ابزارهای برنامه‌های Raster و Vector-based را فراهم آورده است.

همه تلاش این برنامه، همان گونه که گفته شد این است که فاصله بین یک نرم‌افزار حرفه‌ای و اولیه را پر کند که باید گفت به خوبی از پس این مسئولیت برآمده است

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از سایت تا چه حد راضی هستید؟
    در چه مورد مطلب می خواهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 24
  • بازدید کلی : 952